Hver gang et nyt populært globalt fænomen dukker op, går (klap-) jagten ind på at finde de kommercielle muligheder. Tydeligvis er der mange – virksomheder og produkter –  der savner kærlighed!

For er noget elsket af mange, står endnu flere i kø for at lukrere på den kærlighed. Lad os kalde det noget så mundret som popularitetssnyltning!

Pokémon GÅ

Jeg er sikker på, at ikke én eneste dansker har kunnet undgå at høre om Pokémon GO denne sommer. Det har været meget mere end en dille for gamerne og har fået mediedækning, som var det en månelanding.

Siden spillets lancering den 16/7 er der skrevet mere end 3.000 stk. artikler (Infomedia).

Vi hørte hurtigt om negative konsekvenser som overtrædelse af ejendomsret og trafikuheld, men heldigvis også lidt om den spilafhængighed, der betød mange tilbagelagte km på gåben for børn, der normalt aldrig rørte sig.

Vi har selv været med til at udvikle gamification koncepter og kampagner, der skal få børn til at bevæge sig mere. Spiludvikleren Niantic og The Pokémon Company har så lige gjort det i BIG skala!

En del af løsningen af verdens udfordring med overvægt? Måske…

Hvad er det nu lige, det er!?

Pokémon Go er et gratis spil, der lader os rejse mellem den (for spilnørder) attraktive virtuelle verden og den fysiske verden. Det er et placeringsbaseret augmented reality spil til mobiltelefonen.

Blev udgivet på verdensplan i juli 2016 og er pt. downloadet over 100 millioner gange. Den lader vi stå lidt……!

Som mor og omverdensinteresseret skulle jeg selvfølgelig tjekke spillet ud. Jeg downloadede app’en dagen efter lancering, og sammen med min søn har jeg i skrivende stund fanget 155 Pokémons, udruget 9 æg og er nu i level 13.

Okay, jeg er ikke prof, men jeg synes, det er sjovt, dog hovedsageligt som social aktivitet med børn. Og perfekt til en gåtur efter aftensmaden!

Pokémon er i øvrigt et japansk eventyrunivers, som måske gør dig helt nostalgisk. Vi mødte det første gang i sluthalvfemserne og kender det primært fra videospil (kan I huske gameboy’en?) og tegnefilm.

Udnyt opmærksomheden

Og hvordan var det så lige, at vi kunne snylte på Pokémon Gos popularitet?

Det er klart, at man kan udnytte denne hype i sin markedsføring, og mange er allerede i fuld gang. Vigtigst for mig er det, at man ikke presser et irrelevant budskab ind i legen, men leger med vha. en utraditionel kontaktform.

Leg og underholdning er nøgleord, og en relevansscreening skal være det første, du gør. Hører min virksomhed, mit produkt til her?

Der er flere funktioner, du kan udnytte, men for mig at se, er de to vigtigste: Pokéstops og Lures:

1) POKÉSTOPS

Ved de såkaldte Pokéstops er der trafik. Meget trafik. Er du en butik, en café, et ishus, et bibliotek eller lignende og så heldig at have et Pokéstop i nærheden, kan du guide trafikken til dig.

Besøgte i går et kunstmuseum, der lige pludselig havde unge mennesker gående rundt i haveanlægget, hvor de kiggede efter Pokémons – og på skulpturer.

Har også læst i avisen om et ishus ved Damhussøen i Valby, hvis omsætning steg 20% henover sommeren, fordi de var blevet et pokéstop.

I min bys festuge havde kommunen lavet aktiviteter omkring Pokéstops, og jeg må konstatere, at der altid var mennesker. Samme sted uddelte en bank merchandise, og Red Barnet uddelte balloner.

2) LURES

Lure Modules er ”fælder” og meget simple i deres funktion: De lokker flere Pokémons til et Pokéstop i 30 minutter. Og hvad der tiltrækker Pokémons, tiltrækker også mennesker i disse dage!

Lures kan købes i shoppen og koster under en 10’er. Men det skal selvfølgelig også markedsføres: ”Til store cykeldag smider vi lures på pokestop’et på rådhustorvet kl. 15.00”.

De store kommercielle muligheder

Pt. er pokéstops efter sigende tilfældigt placeret, men der går nok ikke længe, før de kan sponsoreres eller købes.

I Japan har McDonalds indgået aftale om at lave Pokégyms i restauranterne som et forsøg, og den slags kommercielle partnerskaber kommer vi til at se mange flere af.

Og selvom spilet er gratis, har ejerne allerede tjent 1,34 milliarder kroner på in-app salg. Skulle hilse at sige: Game on!

 

508800-pokemon-go

 

______________________________________

Hvordan kommer jeg i gang

  • Download app’en i Appstore eller Google Play, login med din Google konto og vælg, hvordan du vil se ud
  • Nu kan du begynde at fange Pokémons og optjene xp, så du kan avancere i niveau
  • For at fange en Pokémon skal du bruge en Pokéball, og disse får du ved et såkaldt Pokéstop
  • Se på kortet, der er baseret på Google Maps, og gå efter de små ikoner på skærmen
  • Når du møder en Pokémon, skal du skyde den med din finger og en Pokéball. Gotcha betyder, at du fik den!
  • Følg med i din fangst i journalen og se, hvilke Pokémoner der er i nærheden i nederste højre hjørne
  • Du kan også udruge æg, mens du går, og du kan besøge et gym, hvor du kan kæmpe og træne
  • Selvfølgelig  findes der også en shop, hvor du med menneskepenge kan købe coins
  • Med coins kan du købe balls, insence, lures, incubators, storage mm.
  • God jagt!

 

Bliv klogere og bedre

Hvor går unge hen i dag, hvis de vil blive klogere og bedre? De sociale medier selvfølgelig. Så her er et par links, hvis du ride med på – eller bare ikke skylles væk af – Pokémon Go bølgen: