Jeg har netop afsluttet fem år på universitetet. Fem år! Det er lang tid. Fra januar til juni viede jeg mit liv til specialet. Små 80 sider om, hvordan nudging kan integreres i kampagneplanlægningen med formålet at få flere borgere i Aarhus op på cyklen. Vi kan jo så godt lide cykler hos Aros Kommunikation!

Jeg tror, mange studerende kan nikke genkendende til den der halv-flade fornemmelse, der dukker op, når specialet er afleveret. For hvad har man egentlig fundet ud af? Kan det overhovedet bruges uden for universitets mure? Sådan havde jeg det. Men når jeg læser specialet igennem nu efter en velfortjent sommerferie, går det op for mig, at der faktisk er learnings, jeg kan trække ud af mit hårde arbejde. De to vigtigste får du serveret lige her – uden at åbne en eneste tung og støvet fagbog!

#LEARNING 1: Cykelbyer kræver vedligeholdelse…

Flere og flere byer brander sig i dag som cykelbyer. Vi ser ofte kampagner, hvor kommuner informerer, involverer og ikke mindst nudger borgere i håb om at få flere til at vælge cyklen frem for bilen. Nudging – den ultimative løsning på alle adfærdsmæssige problemstillinger! For sådan er det blevet – er det ikke? ’Adfærdskommunikation’ er blevet lig ’nudging’ – og det er jo ikke forkert, men jeg tror på, at fx en nudging-kampagne skal ses som en del af noget større.

Så…

”Nudges can be seen as a helpful part of the solution but not the magic bullet.”

Det handler nemlig ikke kun om de kommunikationsformer, man bruger i sin kampagne for at få flere borgere op på cyklen, men også om, hvordan man som afsender tilrettelægger sin kommunikation.

Der er en tendens til, at kommuner ikke altid opretholder cykelkommunikationen med borgerne. Et økonomisk issue – jeg ved det. Men vi snakker alligevel om et af de vigtigste begreber inden for kommunikationsverdenen: Vedligeholdelse.

#LEARNING 2: Forankring fryder!

Jeg har et bud på en løsning. Lad os kalde det integreret cykelkommunikation.

Kampagner er uden tvivl en effektiv del af løsningen for at få flere borgere op på cyklen. Men kommuner kunne med fordel også integrere cyklen på et corporate level i organisationen for at sikre vedligeholdelse af kommunikationen før, under og efter kampagneperioderne – og dermed også en vedvarende position som cykelby.

At cykle handler om vaner, så hvorfor ikke gøre cyklen til en del af borgernes hverdag? Brug cyklen som grobund for børns sundhed, leg og læring, der ofte er et omdrejningspunkt for kommunens børn og unge-vision. Planlæg cykelture i aktivitetskalenderen for at få flere ældre ud at røre sig. Sikr cykelvenlige arbejdspladser i kommunen, så kommunens egne medarbejdere helt automatisk bliver til ambassadører for den grønne transportform. Det handler altså om at forankre cyklen i alle dele af organisationen!

Den klassiske ”walk-the-talk” på tværs af kommunen kan nemlig være med til at sikre længerevarende, dybdegående og vedligeholdt cykelkommunikation. Integreret cykelkommunikation – et stærkt fundament, der – som et supplement til tidsbegrænsede cykelkampagner – løbende bidrager til at få flere borgere op på cyklen. Og så kan man jo yderligere informere, involvere eller nudge løs på borgerne gennem tidsbegrænsede kampagner i perioder, hvor der er penge i puljen!

 Cykel_info