I takt med digitaliseringen er der sket en forandring i den måde, man laver logoer på. Særligt detaljegraden er blevet markant mindre. Når et logo skal kunne skaleres ned til et iPhone-venligt format, er det mere effektivt med et karakteristisk navn eller font som logo – som naturligvis stadig skal rumme visuel energi, vække genkendelse, repræsentere virksomheden og være i tråd med både virksomhedens fortælling og den måde, andre opfatter den på. En svær øvelse, og noget der kræver tid, kreative kræfter og grundig strategi.

Camilla_CV_413px

Kreativ ansvarlig hos Aros Kommunikation, Camilla Rasmussen, kommer her med sine
5 vigtigste råd og betragtninger om logoet, og hvad man bør overveje, før man får et nyt.

1. Hvad er et godt logo?
Et godt logo skal skabe et indtryk, der matcher det, man gerne vil fortælle om virksomheden. Derfor skal logoet først og fremmest være gennemtænkt i forhold til jeres virksomhed som afsender. Hvad vil I med logoet? Hvad skal det fortælle? Hvad er jeres værdier, kompetencer og produkter eller ydelser? Der ligger altså en strategisk proces forud for et godt logo, som er vigtig at prioritere, for at det skal virke efter hensigten.

2. Hvordan vælger man former, farver og fonte?
Når strategien er på plads, og logoet skal skabes, er ”Less is more” et nøglebegreb. Det kan virke fortærsket, men det holder stadig. Kan man holde et logo helt rent og simpelt, mens det stadig rummer en masse fortællinger, bliver det nemmere at afkode, nemmere at bruge på kryds og tværs af kanaler og nemmere at synes om. Et godt tip er at gøre logoet kvadratisk eller holde det i et andet proportionelt harmonisk format. Det fungerer ofte godt, fordi det kan placeres på nærmest alle elementer – fra trykte annoncer til online bannere.

3. Hvordan skiller vi os ud fra alle andre?
At skille sig ud i en verden, der er enormt mættet af markedsføring i form af budskaber, logoer m.v., er ikke nogen nem øvelse. Her kan det være en god idé at forsøge at skille sig ud fra sin branche. Hvis alle jeres konkurrenter befinder sig i et grønt eller blåt univers og bruger traditionelle aflange logoer, kan der ligge en strategisk overvejelse i at bruge farver, der signalerer nogle andre værdier, benytte sig af andre former, fonte m.v. Beslutningerne skal naturligvis stadig være forankret i grundigt analysearbejde og være tro mod jeres virksomheds DNA.

4. Skal vi både have et logo og et payoff?
Mange vælger et logo, der inkorporerer deres produkt eller ydelse og dermed viser eller symboliserer det, de laver. Hvis man har et logo, der ikke gør det, kan det være en rigtig god idé med et payoff. Det kan bruges til at positionere virksomheden i forhold til konkurrenterne og fortælle om både produkt og service. Det kan også være med til at knytte virksomhedens fortælling sammen med logoet og på meget få ord udtrykke virksomhedens værdier, hvad forbrugeren får gennem produktet osv. Men arbejdet med payoffs er mindst lige så omfattende som processen med at udforme det helt rette logo, og et grundigt strategisk og kreativt benarbejde er helt essentielt.

5. Hvor tit skal man skifte logo?
Når det gode logo er skabt, skal man egentlig ikke skifte det ud. Formår I at skabe et tidløst logo, der er tro mod virksomhedens fortælling, bliver det kun stærkere med tiden. Men det er vigtigt at finjustere logoet, så det følger med tiden. Det kan være små justeringer ved fonten, at fjerne en skygge eller ændre minimalt ved farverne. På den måde opdager forbrugerne det ikke, og jeres logo bevarer genkendeligheden, men i et tidssvarende udtryk.

Shell logoændring

Eksempel på et logo, der har ændret sig meget og alligevel minimalt over tid. Detaljegraden er blevet væsentlig mindre, og i dag er det ikke længere nødvendigt at have firmanavnet inkorporeret i logoet, fordi det står stærkt nok i sig selv. (Kilde: shell.com).

Kontakt Camilla Rasmussen på cr@aroskommunikation.dk eller tlf. 22 73 67 93, hvis du har brug for at få set jeres virksomheds logo og grafiske identitet efter i sømmene.